MITEN VIESTINTÄ TAVOITTAA VUOROTYÖNTEKIJÄT TEHOKKAAMMIN?

Kokosimme haasteita, joita yritykset kohtaavat sisäisessä tiedottamisessa ja viestinnässä. Vuorotyöntekijöiden tavoittaminen on todellinen haaste tuotantoa tekevissä yrityksissä, koska vuorotyöntekijöille ei ole usein sopivaa kanavaa, jonka kautta heidät tavoitetaan säännöllisesti.

Tutkimusaineistona blogiin käytettiin yhdessä Hämeen ammattikorkeakoulun kanssa kerättyä aineistoa, jossa haastateltiin yrityksiä heidän sisäisen viestinnän ja tiedottamisen haasteistaan.

Vuorotyöntekijät tiedon katveessa

Sisainen_viestinta_3

Tuotantoa tekevissä yrityksissä työtä tehdään usein kahdessa tai kolmessa vuorossa, jolloin vuorovaikutus toimihenkilöiden kanssa jää vähäisemmäksi. Vuorotyöntekijöiden tavoittaminen koetaan usein haastavaksi tuotantoyrityksissä.

Tähän syynä on useimmiten se, että vuorotyöntekijöitä ei pysty tavoittamaan mobiilisti tai tietokoneen kautta, koska puhelinta ei voi käyttää työn ohessa tai työasemaa ei ole käytettävissä työpisteellä. Näin ollen sähköposti ja intra ei tavoita heitä. Vuorotyöntekijät ovat pitkälti ilmoitustaulun, tiedotelappujen ja satunnaisten toimihenkilökeskusteluiden varassa. 

Monissa yrityksissä vuorotyöntekijöiden tavoittamiseen ei ole toistaiseksi ollut selkeästi toimivia välineitä. Asia voidaan kuitenkin ratkaista osastokohtaisten infonäyttöratkaisujen avulla, jolla pystyt tiedottamaan esimerkiksi tiettyä osastoa heille kuuluvista asioista, kuten reaaliaikaisista työvuorolistoista, tuotantomääristä ja tilauksista.

Oleellisimman tiedon lisäksi yleisemmän tason tiedotteet löytävät infonäyttöratkaisun avulla myös tuotantotyöntekijät. Kaikkea ei kuitenkaan kannata viestiä kaikille, vaan kohdistaa tarvittavat tiedot oikeille ihmisille. Infonäytön ollessa jatkuvasti ajan tasalla ja sen tarjotessa katsojalleen relevanttia sisältöä, on sitä myös kiinnostavaa ja rutiininomaista myös seurata. 

Katso videolta, miten voit kehittää ja kohdentaa sisäistä tiedottamista uuden ajan intran, Upto Go:n avulla:

 

 

Tutkimme yritysten sisäistä tiedottamista yhteistyössä Hämeen Ammattikorkeakoulun opiskelijoiden kanssa. Blogisarjassa nostetaan esille yritysten haasteita sisäisessä tiedottamisessa.

Upto Oy tuottaa yrityksille ratkaisuja sisäisen viestinnän haasteisiin. Tutustu lisää www.upto.fi/sisainen-viestinta

Pasi Anttila
Kirjoittaja Pasi Anttila
Julkaistu
Jaa LinkedIn Twitter Facebook
Intohimonamme on auttaa asiakkaitamme viestimään näytöillä ja saamaan niistä parhaan hyödyn irti.