KERRO ASIAKKAALLESI MITÄ KANNATTAA OSTAA

04.05.2017

Kauppiaat, keskusliikkeet ja muut isoja asiakasmääriä haalivat toimijat ostavat tai vuokraavat jättimäisiä alueita kauppapaikkaansa varten. Yli puolet näistä on käytännössä tuottamatonta parkkipaikkaa, jossa vaeltaa ihmisiä lompakot pullollaan rahaa miettien, mitä tällä kertaa ostaisi.

Ihmettelen, miksi suuret automarketit ja muut toimijat suurine asiakasparkkeineen eivät ole hyödyntäneet tätä valtavaa markkinointipotentiaalia. Kun katsoo sitä autojen ja ihmisten määrää, joka liikkuu parkkipaikoilla, tulee väistämättä mieleen miksi yrittäjä ei ohjaa asiakkaidensa ostokäyttäytymistä jo parkkipaikalta lähtien?

Yritykset käyttävät suuria summia markkinointirahaa printti, TV- ja radiomainontaan, jolla houkutellaan kuluttajat paikalle. Miksi siis homma jätetään puolitiehen?

Ihminen tekee tutkitusti ostopäätöksiä paikan päällä. Mikä olisikaan tehokkaampaa kuin tuoda päivän kovimmat tarjoukset asiakkaiden silmille heti, kun he lähtevät kulkemaan autoltaan kohti sisäänkäyntejä. Mieleeni tulee päivittäisen kaupankäynnin lisäksi suurimmat kaupan sesongit; juhannus, joulu, pääsiäinen jne – puhumattakaan urheilu- ja huvitapahtumien oheismyynnistä.

Suurempaa keskiostosta tavoitteleva kauppias voisi suunnitella valmiiksi tuotteistettuja kokonaisuuksia, joita voisi kuluttajille iskostaa mieleen jo matkalla ovelle. Tänä päivänä mainontaa pystytään automatisoimaan kellonaikaan ja säätilaan sopivaksi. Ulkomainonnan parhaat tehot saa kauppias, joka osaa hyödyntää ajat vuodenajoista viikonpäiviin ja säätiloihin. Täsmämarkkinoinnin tarkoitus on tietysti kasvattaa kokonaismyyntiä, mutta myös ohjata kuluttajaa tiettyjen tuotteiden ääreen.

Ostamisesta tulisi tehdä vielä enemmän elämyksellistä. Kauppapaikkojen pitää pystyä tarjoamaan muitakin houkutteita kuin loistavat ostosmahdollisuudet. LED-screeniä voi käyttää vaikkapa modernina Drive in -teatterina. Tarjoa kuluttajille elokuva tai jääkiekko-ottelu screeniltä omassa autossa istuen ja myy samalla tarvittavat virvokkeet. Esittele uutuuspeli screenillä livenä pelaten ja myy tuote suoraan rekasta asiakkaille. Mahdollisuudet ovat rajattomat innovatiiviselle toimijalle.

Tehokas kauppapaikka pitää kuluttajan ostoinnon päällä kotoa kassalle saakka. Helpota siis asiakkaasi elämää palvelemalla häntä liikepaikallasi parkkipaikalta saakka. Kaikki meistä arvostavat helppoutta eli kerro asiakkaallesi, mitä kannattaa ostaa.

Intohimonamme on auttaa asiakkaitamme viestimään näytöillä ja saamaan niistä parhaan hyödyn irti.

-Karri Mutkala-

www.upto.fi